פילה הלג שונאת אנשים

פילה הלג שונאת טוקבקיסטים | 03/12/2007

מה שונאת? מתעבת. מה מתעבת? בכל זאת קוראת ומתעצבנת כל פעם מחדש.

אני יודעת. כל אחד ואחת מאיתנו ודאי נפלו פעם קורבן ללהגיב לכתבת חדשות באתר זה או אחר. אולי זה היה כי התלהבנו, אולי זה היה כי התלהמנו. ואולי כי היה לנו משהו להגיד לאחד המגיבים האנונימיים האחרים שם. קל לנו לחשוב במוחנו שמישהו באמת יקרא את מה שכתבנו ויהנהן, או שכותב הכתבה דינו ככותב בלוג, קורא ומגיב, והוא יפתח איתנו כעת דיון מעמיק בתוכן התגובה, תגובה כל כך מנוסחת, כל כך לא מתנשאת, וכל כך משכילה שהיא בכלל לא תיחשב לה כטוקבק. הרי אלה הטוקבקים שאנשים מוצאים כהכי פטתיים, בסופו של דבר.

האמת היא שאני לא כותבת בעקבות הסרט של יס "הטוקבקיסטים". למרות העובדה שכל אדם שני שאני מכירה (בערך כל מי שיש לו יס) ממליץ לי לראות אותו, עוד לא ראיתי. אין לי יס. אני כותבת בגלל שלקטע מסויים בספר נאנו שלי הייתי צריכה שקהל אנשים בחדר יביעו הערות בנושא מסויים בעלות הערך המוסרי\תוכני של טוקבקים. אז, יאללה, לאתר חדשות עלום שם, למצוא מאמר שבערך תואם את דבריו של הדובר ולהתחיל למצוא טוקבקים מתאימים.

אתם יודעים מה קרה? לא מצאתי ולו הערה אחת שהסכמתי להעתיק. אולי כי קיוויתי לקצת יותר עומק, ולא מצאתי שום עומק. סתם התעצבנתי. ומה קורה? אני מתעצבנת, אני רוצה להגיב. אני מגיבה, אני נשמעת בדיוק כמוהם. אולי בגלל זה כל הטוקבקים נראים ככה. מספיק אחד שיעצבן, ולכולם קופץ הפיוז. אז לי יש קצת שליטה, ואני תופסת את עצמי, בדרך כלל הרבה לפני כפתור "הגב לכתבה". אבל טובי האנשים הופכים לטוקבקיסטים. למה? האם הם חושבים שזה ישנה את דעתו של מישהו על הכתבה? האם הערות למחבר לא טוב יותר לשלוח ישר אליו בלינק שכל כתבה שכזו מציעה? האם טענות לגבי דיוק התוכן לא עדיף להפנות אל המחבר ואל המערכת?

או שאולי אני סתם בפיגור אחר הטכנולוגיה. אולי זה שאני מדור אחר. אבל דווקא רוב האנשים שמתוודים לטוקבקיזם הם מעלי, לא מתחתי בקבוצת הגילאים. הם אנשים שאמורים להיות רגילים הרגל של עשרות שנים שכתבות בחדשות הן דבר סטטי. מקסימום אפשר לכתוב מכתבים למערכת ואולי יפרסמו אותם. אולי הם חיכו כל חייהם לרגע בו הם יוכלו לעשות יותר מאשר לצעוק חזרה על הטלוויזיה, וקפצו על היכולת ברגע שהיא הגיעה. נבצר ממני, באמת.

אז יצאתי לי בנסיון להבין את האנשים שעומדים מאחורי המילים, כי למרות שאף אחד מהם לא מודה באישיותו האמיתית, חלקם טוענים למשרות מכובדות, או לפחות לידע בנושאים ברומו של עולם או לפחות ברומה של מדינה.

שמישהו ישים סוף לביזיון!המדינה בפשיטת רגל!!
תתעוררו!!!!!!!!!!!!!מרוואן ברגותי מפעיל עלינו מניפולציות זולות וזה עובד. דרוש מנהיג חזק במדינת ישראל!!
אלון , תל אביב (02.12.07)

אוקיי, בואו נראה. שהרי, אלון מתל אביב חושף כאן לעיני הציבור המשתאה את הסוד השמור שהוא המניפולטיביות של ברגותי. הוא מזהיר את אזרחי המדינה כי אנו בסכנה קיומית מבפנים, ולבסוף עושה את הצעד האמיץ להציע את עצמו כהנהגה חדשה וחזקה למדינה! …אם רק הוא היה חותם את שמו, הייתי יודעת איזה שם לשים בקלפי.

3. ררראשונה 😀 (ל"ת)
18:26 01/12/07 מומוומומ

טוב, נו. עם הספר. אולי לא ספר חשבון.

18. נמנמאסס
מתי מתי תתחילי לנצחח!??!בשביל ההודים וכל שאר הודי הקבוצות אתם רק אוהדי צלחות
עד המוות 23:40, 02/12/2007

רק כדי להבהיר "היא" היא לא אלא מכבי תל-אביב. ההודים? לא יודעת מי הם. מה זה אוהדי צלחות? יש ספורט חדש שהטוקבקים מבשרים את ביאתו? האם זה Ultimate Frisby? והאם המוות אכן הגיע ב-23:40? לעולם לא נדע.

34. ל-4
רק במדינת ישראל יכול להתגורר איש קטן ורשע כמוך. אתה אדם מלא שינאה אכול קנאה, איש עלוב וקטן קטן. מה כואב לך? שיוסי בניון מוכשר? שיוסי בא ממשפחה צנועה? בו ואגיד לך משהו, איש קטן,עם עוד 10 בניונים אנחנו בגמר המונדיאל ולא מפסידים.
המגיב (29.11.07)

אחד מחכמי ישראל, המכונה באיזורינו "המגיב", מצטרף כאן באקט של חסד טהור לצוות היחצנות של יוסי בניון. הוא עוצר רק מילימטרים מ"רעה, רעה, רעה!" בגינויו של אותו איש קטן ורשע המכונה "4". את הדרמה הזו אפשר לראות מתפתחת כש-4 הציניקן,כמו האיש הקטן והרשע המפולפל שהוא, לא מגיב ומשאיר את "המגיב" להתבוסס בנאצתו. גם בטלנובלות אין סצנות כאלה.

2. לישראלים אין מפלט מהריק. עבד ה' הוא לבדו חופשי. ל"ת
רמי.יהודי., 22/12/06 10:21

והנה שוב יש לנו את הנסיון להזהיר את העם היהודי מהרעה החולה הבאה עליו. רמי, יהודי אדוק במוצהר תופס פה את הבמה ובמאצעות מדיום הטוקבק בעל התפוצה הבדיוק נכונה מנבא לעם את נבואות הזעם שלו. רק למה, לא בדיוק הבנתי, בכתבה על הפסטיגל? (אממ, לא משנה. חשבתי על הפסטיגל לאיזה שלוש שניות ועכשיו אני מסכימה עם האיש לחלוטין… )

8. האלוף שטרן צודק
הרופאים צבועים מכוון שתמורת סכום פעוט כל אחד יכול להוציא פטור.
YNET נא לפרסם למרות כי זאת האמת.
אחד שיודע (25.11.07)

אנחנו רואים כאן את דברו של "אחד שיודע", איש הנרדף על ידי משטרת הצנזורה עד כדי כך שירד למחתרת עם הכינוי הספרותי הנועד לרמוז לנו בכל זאת שמדובר בבעל דעה רמה המבין עניין. (או שזה "אחד שמבין"? אני תמיד מתבלבלת ביניהם.) בכל אופן, אותו כותב מחתרת נרדף מתחנן בפני העיתונות היושבת על הגדר, מושפעת על ידי הצנזורים המרושעים אבל נתונה בכל זאת לשכנוע, "אנא, פרסמו את דברי האמת שלי! על העם לדעת!" מדהים כי גיבור תרבות שכזה מצליח לשגשג למרות כי החברה הישראלית מכה בו שוב ושוב.

38. כנסו כנסו
למספר 12 את ממש חולה בראש לאפשר לו לצאת לברית נראה לך הוא זבל שירקב כל חייב בכלא וחוץ מזה הבן שלו כבר נדפק אבא בכלא רוצח בדם קר זבל אנושי ואמא עששת מהלכת מפחידה ומכוערת. הרבה סיכוי לבן שלו אין אולי רק בימין הקיצוני איפה שכל הדפוקים בראש
כנסו כנסו 16/10/2007 11:39

קודם כל, שווה לציין את המחווה הספרותית הנפלאה שעושה כאן מר "כנסו כנסו" ליצירת המופת של ג'יימס ג'וייס, יוליסיס. בנוסף לכך, הוא מיטיב לכנס אליו את קהל קוראיו בכותרת "כנסו כנסו" (אם כי, האם זו קריאה לקהל, או שמא הזדהות פשוטה של "כנסו כנסו כתב את זה", ממש כמו "מומו היה פה"?) ואז שומר את הקורא ערני במטפורות עמוקות כגון "אמא עששת" או משחקי מילים דוגמת "חייב בכלא", ומקנח בקריאות הנובעת ממקצב כמעט כמו זה של שירה קלאסית. למרות העובדה שניתן לבקר את הביקורת הנוקבת כמעט מדי שלו לאותה "מספר 12" עלומה, אין ספק שמטרותיו של האיש ישרות ומלחמתו לצדק שהוא כה שואף אליו בלתי פוסקת. ניתן להסיק שמדובר, אם אך, במשורר ישראלי המבקש להישאר בעילום שם, כדי שהעניין בפוליטיקה לא יעיב על המכירות של ספרו החדש.

אז מסקנות על אופיים של טוקבקיסטים? קשה לי לומר.

שאלתי הרבה אנשים שאני מכירה אם הם אי פעם כתבו טוקבק, על מה, למה או למה לא. דיסקסתי את הנושא עם הרבה אנשים, חלקים מהדיונים האלה הגיעו לפה. לרגע רציתי להשוות את אותם טוקבקיסטים לאנשים שהיו צופרים לך ורודפים אחריך עם האוטו כדי לפתוח את החלון, לחכות שאתה תפתח את שלך ולהתחיל לצעוק עליך. אבל, לא. אלה לא הם. טוקבקיסטים הם האנשים שמתחילים לצעוק עוד לפני שאתה פותח את החלון שלך, או בלי קשר לאם אתה בכלל פותח אותו. הם האנשים שצופרים לך אחרי שכבר נסעת.

מצד שני, הם אתם ואני בכמויות נכונות של זעם. כל אחד יכול ליפול במלכודת הזו של יש-לי-מה-להגיד-ואולי-מישהו-יקרא. כי כולם קוראים טוקבקים, חלק אפילו יותר מאת המאמר עצמו. ואם כולם קוראים טוקבקים, אז יש בשביל מה לכתוב אותם.
אבל מה שמפחיד בזה הוא שיום אחד, הטוקבק יחליף סופית את המכתב למערכת. הרי, אין מה לפרסם ביחידות ובזהירות מכתב למערכת אם לכל אחד יש מילה גם ככה, אם מפרסמים הכל. וכל אלה שכותבים, משקיעים ומנסחים בקפידה כדי לקבל את אותן מאתיים מילים בתחילת המוסף, להביע ילכו ביגון ויצטרפו לקהל הטוקבקיסטים נטולי ההגהה והשפיות. אולי בהתחלה הם עוד יקפידו, עד שמישהו יספר גם להם שהטוקבקים עם איות נכון ודעה מלומדת שאינה מעוטרת בשלל סימני קריאה, הם הטוקבקים שהכי מזלזלים בהם. הם פשוט לא בידוריים או מלהימים כמו כל השאר.

10 תגובות »

  1. את יודעת כמובן מה הדבר הראשון שכל מי שקרא את הפוסט רצה לכתוב כאן.בכל מקרה, אני מניח שהחלק הכי מתסכל בזעם הנשפך על הטוקבקים היא שרובו לא מגיע לאנשים הרלוונטיים.
    כמו הבדיחה השואלת מדוע שוטרים תמיד מסתובבים בזוגות? אחד יודע לקרוא, אחד יודע לכתוב. אני חושש שעם מרבית הטוקבקים המצב דומה – רק בלי הזוג שיודע לקרוא.
    הטפשות לא תעלם מן העולם, אז אני פשוט מתעלם ממנה כמה שאני יכול. זה לא ממש מצליח, אבל לפעמים זה מקל.

    אה, ולסיום אני לא מצליח להתאפק:
    ל-4 – אתה לא מבין כלום, פילה הלג תציל את המדינה. -אחד שבאמת מבין.

    תגובה של עומר — 03/12/2007 @ 7:53 PM

  2. הא, דווקא ציפיתי ל"איזה כיף, אני ראשון!"

    תגובה של פילה הלג — 03/12/2007 @ 7:58 PM

  3. הגבתי פעם לכתבה, בה תיקנתי את הכותב שלה לגבי עובדה כלשהי. הכותב, רוביק, הודה לי על התיקון. מצד שני, זה היה המדור הלשוני, אז לא בטוח שלזה התכוונת.

    תגובה של ארז — 03/12/2007 @ 7:58 PM

  4. נ.ב., למספר 1, אתה לא תגיד לי מה אני מבין!

    תגובה של ארז — 03/12/2007 @ 7:59 PM

  5. ארז – כשיש מעט תגובות או שזה מדור נידח יותר, אז באמת יש אווירת בלוג שכזו. זה קורה הרבה בכתבות אינטרנט, למשל. אני אפילו משערת שזו הייתה הכוונה כשאפשרו את הפיצ'ר המחריד הזה. אבל כשיש לך כתבה עם 1500 תגובות, או כשנושא הכתבה הוא כזה שמצית כל סוג שהוא של מחלוקת אז הכל עף מהחלון.

    תגובה של פילה הלג — 03/12/2007 @ 8:01 PM

  6. לגבי אלון מתל-אביב, נראה לי שלא לגמרי הבנת (או שבכוונה עשית את עצמך לא מבינה) אותו. אפילו בשתי רמות:

    א) ברמת הטקסט: הוא לא מציע את עצמו כהנהגה. הוא מציע את האיש-החזק-התורן. אני חושב שהיום זה כבר לא ליברמן, אבל אני לא ממש בטוח מי זה כן. אולי אפי איתם.

    ב) ברמת המנטליות. תארי לעצמך את המצב הבא: אלון מסתובב לו בשוק, ופתאום רואה את הכותב יפה הנפש עומד בכיכר העיר. (כן, שמתי את כיכר העיר בשוק. תבעי אותי). ואותו יפה נפש נושא נאום מתיפיף ומתנשא על הפרטנר הפלשתינאי ושלום בימינו. מה יעשה אותו אלון? יצרח עליו, זה מה! למה הבחור מדבר שטויות, לא?!
    סיטואציה הגיונית לכל הדעות. ואם אפשר בשוק, למה אי אפשר גם בדפדפן? וזה לא נכון שזה כמו לצפור אחרי שנסעת. כי אם המאמר עדיין שם, זה כאילו שהבחור עדיין נואם. אז עדיין אפשר לצעוק.

    כן, אני יודע שזה נשמע שטחי. אבל זה באמת מה שאני חושב. וחוץ מזה, אמרנו שטוקבקים נועדו להשמע שטחיים, לא?

    תגובה של קופר — 03/12/2007 @ 8:38 PM

  7. אני יודע – בגלל זה לא כתבתי את זה. אבל בסוף נשברתי והבאתי אותה באיזו מחווה קטנה. בכל זאת חייבים. 🙂

    תגובה של עומר — 03/12/2007 @ 8:59 PM

  8. מיכאל – בעוד שאני מקבלת ברמה כזו או אחרת את הטיעון לגבי המנטליות. אני לא מסכימה עם תגובות ברוח זו, וזה חלק גדול מהבעייה שלי עם תופעת הטוקבקים, אבל זו כנראה באמת רוח הדברים.
    אבל אנשים שמציעים את "האיש החזק התורן" מציעים את מי שנראה להם שהוא האיש הזה. "דרוש מנהיג חזק" שלא מופיע אחריו "XXX לראש הממשלה!" הוא לא הסתרה מהקורא כדי להפעיל את דמיונו. הוא מפגן של "יש לי מה להגיד למרות שאין לי דעה". כי הרי כשאתה כותב כזה דבר, כל אחד יוצא מזה עם המנהיג החזק שבראשו. מסתבר שאצלך האסוציאציה מובילה לליברמן. יש כאלה שאצלם זה ביבי. יש כאלה שאצלם זה ברק. ואם אתה משאיר לדמיון הקורא, אתה לא משיג את מה שבא אותו אלון להשיג, וזה לצעוק את דעתו כדי לשכנע אחרים. כי אתה לא צועק בכיכר השוק בשביל עצמך. אתה צועק כי אתה משוכנע שאם לא תשכנע את המשוגע, אולי לפחות תשכנע אנשים שהוא היה משכנע אחרת.

    תגובה של פילה הלג — 03/12/2007 @ 10:17 PM

  9. בכלל היא באצמה קוטבת טוקבקים.

    ( 😉 הייתי חייב להוסיף לפה טוקבק עם ניחוח אותנטי ).

    תגובה של אחד שבאמת יודע — 03/12/2007 @ 10:46 PM

  10. לגבי ליברמן – צר לי, אבל זה רק מראה כמה את לא מחוברת ל"הוויה הישראלית". וגם אני כרגע לא מחובר, בגלל זה אני לא בטוח מי התורן. אגב, אני לא שופט – אני בכלל לא יודע אם זה טוב או רע. אני רק מציין עובדה.
    הנקודה היא כזאת: מאז ומתמיד יש בימין הישראלי ה"אמיתי" מנהיג רציני אחד. וזה טבעי – זה מאוד מתאים להשקפת העולם הזאת. ולכל המעורבים אמור להיות די ברור על מי מדובר. יותר מזה, לכותב זה כל-כך ברור, שהוא אפילו לא טורח לציין על מי מדובר.

    תגובה של קופר — 04/12/2007 @ 8:57 PM


להשאיר תגובה

