ולא רק בגלל הסיפור האגדי על הבחור מהיחידה שלה שקיבל ממנו תלונה כשהוא עוד היה קצין חינוך שקר כלשהו, ולמרות שהבחור רץ כמה מהר שהוא רק יכל.
אני עובדת כמו חמור בזמן האחרון, אז הפוסט שיהיה הפוסט הבא קצת מתעקב. אבל בינתיים, היום בערב, בעודי מעלעלת בעיתון באוכלי פיצה לארוחת ערב במשרד, ראו עיני את הכתבה הבאה. למקרה שמישהו מפספס את האבסורד, הבה נחקור את הנושא יותר לעומק.
ההצעה של שטרן: לקצץ בתשלומי משפחה (תשמ"ש) לחיילים עורפיים בדירוג לפי מידת תרומתם, ולהעביר את הכסף הזה לתגמל את הקרביים, כי זה יעזור למאבק בהשתמטות.
אז ככה.
א. למה להעדיף את הקרביים על הג'ובניקים יאבק בהשתמטות? יותר מזה, איך לפגוע באנשים לפי התפקיד בו מציבים ואין להם כמעט שום שליטה עליו, יעזור במשהו? זה אמור לגרום לאנשים להוריד פרופיל פחות כדי שהם לא בטעות יקבלו פרופיל שמשחרר אותם? אם כן, אז למה לעשות את זה על גב החלשים שממילא הולכים לקרבי בשביל המשכורת הגבוהה יותר? ולמה להניח שכל מי שיש לו סעיף בפרופיל עשה את זה בכוונה בדרך לשחרור זדוני? זה אולי יגרום לאנשים לבקש להיות קרביים יותר, אבל בהשתמטות זה לא יאבק. לא משנה. זה פחות חשוב.
ב. אנשים שזכאים לתשלומי משפחה הם אנשים שהמצב שלהם בבית, איך לומר, לא ממש טוב. תשלומי משפחה באים לרוב יחד עם חבילה רחבה יותר של הטבות תנאי שירות (ת"ש). למעשה, לא אחת הן יבואו עם אישור עבודה לחייל ודירוג ת"ש גבוה. חיילים במצב הזה מועברים בדרך כלל לתפקידים קרובים לבית עם יציאות מרובות. (אם אני זוכרת נכון, החל מהת"ש 3 אסור אפילו להיות מרחק כלשהו ולא רחוק מדי מהבית.) מה לעשות שתפקידים כאלה הם גם פחות קרביים. ובכך, ברגע שמישהו עבר תפקיד (או הוצב בתפקיד) בגלל התנאים בבית, הוא בעצם מונע מעצמו את התשמ"ש שמגיעים לו כדי… לשפר את התנאים בבית. מה שנקרא, קח את זה שכבר קשה לו ורמוס אותו קצת להנאתך.
ג. מי שיקרא את הכתבה יותר לעומק ישים לב שמדברים על גיבוש הסכם לא לגייס כלל את כל הג'ובניקים שמגיעים להם תשמ"ש והקלות אחרות שעולות לצבא הרבה כסף "ותפקידם לא חשוב לצבא". זה אומר שהם יהיו משתמטים לסביבתם כי הצבא לא רוצה אותם והם לא עשו שירות חובה. אולי הם לא ידפקו מכל החוקים החדשים כי מישהו יחשוב לדאוג לזה, אבל מדעת הקהל הם בטוח יפגעו. למשל, יהיה להם קשה יותר למצוא עבודה, ואנחנו מדברים כבר עכשיו על אנשים שאצלם היכולת להיות מועסקים היא קריטית. על זה מישהו חשב? כן, ככה. ללחוץ עם העקב של הנעל ולסובב. עוזר עם זה עקב סטילטו.
ד. כמה מגיע לחייל עורפי תלוי בכמה הוא תורם, הא? אז כמה מגיע למישהו שקיבל קב"א נמוך כי המצב שלו בבית רע, ויש לו אסתמה, אז הציבו אותו להיות אפסנאי איפשהו למרות שהוא ביקש שריון? וכמה מגיע למישהו שעושה תפקיד חשוב וסודי ומגניב, אבל רשום כ"עובד כללי" מסיבות שלישותיות\ב"שיות? וכמה מגיע למישהו שנפצע בקרבי ומעבירים אותו ליחידה עורפית? מעכשיו מגיע לו פחות?
כמובן שחיפוש זריז בגוגל ניוז מראה לנו שלא כאן מסתיימת החזירות של האיש.
יש לנו את ההצעה לתת פרופיל גבוה לאוטיסטים ולשבץ בעלי פרופיל נפשי בתפקידים חזיתיים (עליה במספר המתאבדים, מישהו?) וההתרסה נגד ישיבות ההסדר שתעלה, כמובן, את מספר האנשים המצהירים שתורתם אמונתם, מה שיתן אחוזי השתמטות גבוהים יותר על הנייר, ועוד קרקע פוריה לרעיונות הדביליים שלו של איך לדפוק את החייל המצוי כדי שהמספרים בעיתונות ישתפרו והוא ירשם בספרי ההיסטוריה כזה שעצר את תופעת ההשתמטות מצה"ל.
אני חייבת להסכים עם טוקבק בכתבה של NRG: "מדהים כמה קרובה המילה 'אלוף' למילה 'עלוב'"…
מישהו מוכן לפטר את האיש הזה?
לא זה הבן אדם שאמר ש"קציני בסיסי הם הזבל וכ"מים (כושר מוגבל) הם המיץ של הזבל" ?
לא מצאתי מקור אמין לציטוט.
תגובה של שי — 21/01/2008 @ 10:26 PM
"זה אולי יגרום לאנשים לבקש להיות קרביים יותר, אבל בהשתמטות זה לא יאבק."
לפי מה שכתבת, נראה את מניחה שיש דבר כזה השתמטות. הרשי לי לתקן אותך, מאחר ולמעשה ה"השתמטות" היא רק היסטריה פסאודו-תקשורתית מזן הנחות ביותר:
א. אין דבר כזה "משתמטים". יש עריקים, שבורחים מצה"ל, ויש אנשים שצה"ל בכבודו ובעצמו החליט לשחרר אותם, כי צה"ל השתכנע שהם לא מתאימים לשירות. לצה"ל יש בעיה עם זה? שלא ישחרר את מי שהוא מאמין שמשקר. גם לשחרר וגם להתבכיין על זה ש"משתחררים" זו עליבות מביכה. במקום לצאת בקמפיינים פסאודו-פאשיסטיים, שלא שישחררו את מי שלא מגיע לו.
ב. למעשה, זה יותר גרוע. אם מסתכלים על הסטטיסטיקה, מגלים שמתוך ההמונים שצה"ל משחרר כל שנה רק אחוזים ספורים הם על סעיף 21 (מטרת הקמפיין נגד השתמטות). יותר מזה, האחוז המצ'וקמק הזה הוא די קבוע כבר עשרות שנים. אין כאן שום "תופעה", ובני ובנות הנוער הולכים לצבא כמקדם. לצה"ל, כידוע, אין מחסור בכח אדם.
ג. אם טורחים מסתכלים על הסטטיסטיקה, ולא רק על כותרות העיתון, מגלים שהרוב המוחלט של מי שמשוחרר משירות הם בני הישיבות. משהו כמו 30% מהיהודים הפטורים משירות. אם הבעיה היא מחסור בכח אדם בצה"ל, למה הקמפיין התקשורתי והציבורי לא נכנס בהם? לעורכי הצהובונים ולפוליטיקאים וקצינים דה-לה-שמטע שלנו הפתרונים. אולי הרבה יותר קל לצוד מכשפות כשהן בלתי-קיימות, מאשר להלחם במשהו שאשכרה צריך להתמודד אתו.
תגובה של דודי קינג — 22/01/2008 @ 9:24 AM
ורק בגלל שאני לא מאמין בהנפצת נתונים בלי הפנייה למקור:
http://www.knesset.gov.il/mmm/data/docs/m01870.doc
(מה גם שטעיתי בנתונים ששלפתי סתם-כך מהזכרון. שיעור החרדים הלא-מגוייסים קרוב יותר ל-40% מכלל הלא-מגוייסים).
תגובה של דודי קינג — 22/01/2008 @ 9:45 AM
שי: אין לי שמץ, וגוגל לא הניב הרבה בנידון, אבל זה אותו אחד שאמר שתל אביב צריכה יותר שכול, אז נשמע כמוהו.
דודי: אני מסכימה איתך לחלוטין לגבי "משבר המוטיבציה". אני מצטטת את הנתונים הנ"ל כבר כמעט בע"פ. אבל אתה טועה בדבר אחד. יש כזה דבר "השתמטות" (ולא, הוא לא האי-גיוס שמדבר עליו סבא אליעזר) וזה אי הגעה לבקו"מ או לצו ראשון. אתה לא עריק כי לא התחיילת, אתה משתמט, וזו עבירה פלילית.
מצד שני, כל בלשן שתשאל יסביר לך שלפעמים פשוט אין ברירה, וכשטעות לשונית נהיית כל כך נפוצה היא מאומצת כנכונה. אם תדבר על "השתמטות" אף אחד לא יבין על מה אתה מדבר. למשל, היתה כתבה (לפני אי אלו חודשים, אני פשוט לא מוצאת אותה) על כך שניידות משטרת התנועה יתריעו לשוטרים בבדיקת רשיון על משתמטים (אמיתיים, draft-dodgers) כדי שאפשר יהיה לעצור אותם ולזרוק אותם לכלא על זה. התגובות נעו איפשהו בין "לזרוק אנשים לכלא על פרופיל נפשי, לא הגזמנו?" לבין "זה מה שמגיע להם, צריך בכלל לקחת להם את הרשיון!"
ודבר אחרון: נניח שהיה משבר מוטיבציה. נניח שלא סתם אהוד ברק והעיתונות המציאו אותו. זה היה עוזר?
תגובה של פילה הלג — 22/01/2008 @ 10:42 AM
בכל מקרה, כל עוד צה"ל מבזבז בראוותנות את מאגר כוח האדם הגדול שלו, אין לו לגיטימציה לטעון שהוא צריך יותר.
תגובה של ארז — 24/01/2008 @ 7:06 PM
קיבלתי את בקשתך. כשאהיה רמטכ"ל אתן לך את האפשרות להחליט מה את רוצה לעשות באיש הזה, אולי תעדיפי לעשות לו משהו אחר במקום/בנוסף לפיטוריו
תגובה של רב חובל — 25/01/2008 @ 6:56 PM
שטרן פורש:
http://dover.idf.il/IDF/News_Channels/art_minuim/08/03/0701.htm
תגובה של שימי אשכנזי — 08/03/2008 @ 8:03 PM