פילה הלג שונאת אנשים

פילה הלג שונאת את ההשכלה הגבוהה בארץ | 06/07/2008

היום בבוקר בעודי נוהגת לעבודה התקשר אלי אנונימי (לצורכי בלוג זה) אחד.

"את באוטו?"
"כן."
"תשמעי גלי צה"ל, עכשיו!"
"מה?"
*חוסר קליטה* "–אוניברסיטה–" *חוסר קליטה* "–מדעי הרוח–" *חוסר קליטה*
"אה… טוב."

הדלקתי את הרדיו שהיה כבר על גל"צ (כי אתמול בדרך לים שמעתי תכנית מצויינת על ההיסטוריה של הנדריקס) ושמעתי. נפלתי בדיוק על השלב שבו רזי ברקאי (אני חושבת) העלה לאוויר את דיקן הפקולטה למדעי הרוח (אני חושבת) והתחיל לדבר איתו על זה שבמציאות הישראלית אין מקום אמיתי למחקר במדעי הרוח והפקולטה למדעי הרוח נתפסת כמין דבר מיושן שאין לו באמת מקום. נכון, התפוסה בחוגים גבוהה. נכון, אנשים שלומדים בפקולטות אחרות לוקחים קורסי בחירה במדעי הרוח גם אם לא יכפו עליהם כפי שהציע רזי. נכון, יש גם קורסים מאורגנים בתשלום נפרד בפילוסופיה וכדומה למעוניינים שאינם תלמידי האוניברסיטה, או סדרות של הרצאות בתשלום. אבל בכל זאת, החוג לספרות איכשהו בחיים לא יקבל את אותו הכבוד של, נניח, מדעי המחשב.

אז כמובן שאחר כך העלו לשידור את יוסף אגסי, שהתחיל ישר בלצעוק על רזי. כי מה פתאום שיכפו על אנשים ללמוד קורסים, וזו אשמת רעיונות כאלה שהמדינה מאוכלסת במהנדסים בורים. אני חייבת להסכים.

אבל בהתחשב בזה שחצי תואר שלי הולך להיות בפקולטה למדעי הרוח, אני משקשקת. אם במקרה הפקולטה תקיים את הבטחתה ולא תפתח את ההרשמה לשנה א', או גרוע מזה, תבטל אותה רק לתכניות או חוגים קטנים בתוך הפקולטה, אני בבעיות. כי, עם כל הכבוד למדעים המדויקים, או לטענות של אנשים שלבזבז חצי תואר על מדעי הרוח מונע ממני לעשות משהו מועיל לעצמי\למדינה\לציבור\ליקום, אני לא ממש רוצה לצאת מהאוניברסיטה מהנדסת בורה. אני מסכימה עם פרופ' אגסי לחלוטין בקטע הזה.

כשהשביתה התחילה שנה שעברה, אני הודתי לכל מי שיש לי להודות לו שלא התחלתי ללמוד השנה. כשאיימו על עוד שביתה, שחררתי בהינף יד את הסיכויים שזה יקרה שנה אחרי שנה. אבל כרגע זה קצת יותר גרוע. הרי, אם התכנית הפיצית שאני מנסה להתקבל אליה תכתוב לי משהו כמו "אנחנו נשמח לקבל אותך, אבל נפתח את התכנית רק בשנה הבאה בגלל בעיות תקציב" הלך עלי. אני לא רוצה להתחיל ללמוד משהו סתמי בינתיים כדי להעביר את הזמן, אני לא יכולה ללמוד רק דו-חוגי אחד, ואם אני אדחה את הלימודים שלי בשנה, הכל מתחיל מהתחלה. דמי הרשמה, חרדות קבלה… הפסיכומטרי שלי בכלל לא יהיה תקף בשנה הבאה. אז כסף על קורס. זמן.

ולמה? כי כלכלנים בורים ומהנדסים בורים וחברי כנסת בורים ונשיאי אוניברסיטה בורים החליטו שיש דברים שחשובים יותר מאשר השכלה. למשל חגיגות השישים למדינה. אפשר היה לממן את הקיצוץ הזה למשך חמישים שנה בעלות של חגיגות השישים למדינה. הייתי יכולה לחיות עם קצת פחות שלטים שמברכים את ועדת חגיגות השישים למדינה, למשל. או הבזבוזים המחרידים של חברי כנסת על לשכות ואכלוסן. מישהו רוצה לסכם את כמות הכסף שהלך לפח בשלושת הלינקים האלה ולומר לי כמה שנות חינוך אפשר היה להציל משנה אחת של תקציב הכנסת?

ואתם יודעים מה? אפשר גם היה להניח לתכנית לבנות עוד בנין מעונות באוניברסיטה. את מי תשכנו שם אם אתם ממילא מתכוונים לקצץ כמה אלפי סטודנטים? עובדים זרים?

קשה לי להביע כמה אני מתוסכלת כרגע. גם קשה לי להסביר את עצמי בקוהרנטיות יתרה כשאני בכזה מצב פאניקה בלתי סביר. אם כל זה יחלוף כלעומת שבא, אז אולי אני אכתוב פה משהו אחר, ברור יותר. אולי גם אם זה יתממש אני אמצא את הכח. נאצה בטוח תהיה לי בשפע.

ואז אני אעשה את מה שקופר אמר כל הזמן הזה, ואלך ללמוד מדעי המחשב פיסיקה כי זה טוב למדינה.

או משהו.

פורסם בלימודים, נאצה

6 תגובות »

  1. אני אתחיל, כרגיל, בלהתלונן: את מוכנה להפסיק להכניס לי מילים לפה?! אם היית כותבת "טוב לעולם" הייתי מחליק, אבל "טוב למדינה" באמת מקומם אותי, ולו רק כי אני מצפה ממך להכיר אותי יותר טוב.

    בקשר לנושא התקציבי… שמעי, על סדר העדיפויות הקלוקל במדינה הזאת אפשר להתווכח שעות. אני מסכים איתך שאפשר היה לקצץ מחגיגות ה60 ולתת חלק מהכסף לפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת תל-אביב. מצד שני, אני חושב שיש מספיק מטרות שהיו אפילו *יותר* ראויות לכסף הזה. אז לצעוק "למה מבזבזים כסף על X ולא על מדעי הרוח" זה אולי נשמע טוב אבל לדעתי קצת מפספס.

    ולגבי מה את יכולה לעשות אם באמת לא יפתחו את התוכנית שלך השנה… אפשר לדבר על זה על סושי. 🙂

    תגובה של קופר — 06/07/2008 @ 10:33 PM

  2. כן, אבל זה לא רק "על מדעי הרוח". העובדה שסוגרים משהו "לא חשוב" כמו מדעי הרוח היא סימפטום לכך שכל מה שעושים זה לקצץ עוד ועוד ועוד ממוסד שאמור להיות מסובסד וההכנסות שלו לא גבוהות במיוחד, ובנוסף להכל גם מצפים ממנו לעשות גם קצת עבודה שלא קשורה לצורה שבה הוא מרוויח כסף. נכון, התיסכול הנוכחי שלי הוא על זה שמעדיפים לבנות מעונות חדשים במקום לפתוח את החוג ללימודי המזרח הרחוק (למשל). אבל גם על זה ששמו שלטים של "המועצה לחגיגות השישים מברכת את עצמה" בכסף שיכלו לתת לכל האוניברסיטאות בארץ ולכל התיכונים ולבתי ספר יסודיים בפריפריה, ועוד היה נשאר קצת לבלונים כחול-לבן במטה ההנהלה.

    ולא יעזור לך. אמרת מועיל למדינה. הייתי שם. קומוניסט.

    תגובה של פילה הלג — 06/07/2008 @ 10:41 PM

  3. מעולם לא אמרתי מועיל למדינה. את שומעת את מה שאת רוצה לשמוע.
    ואגב, אני לא יודע אם בונים מעונות חדשים או לא, אבל אם כן, אז יותר מהגיע הזמן. המעונות של את"א הגיעו למצב שעשו עליהם כתבת תחקיר בטלוויזיה. אם את חושבת שלפתוח החוג למזרח רחוק זה השקעה יותר טובה, זה רק כי לא ראית את המעונות…

    תגובה של קופר — 06/07/2008 @ 11:20 PM

  4. הילה, אני כלכך מסכימה איתך לגבי הסדר עדיפויות האבסורדי הזה. וגם אותי מרתיח שהיחס למדעי הרוח הוא כאל איזשהי מותרות טיפשית שצריך להפטר ממנה.

    אני לא ממעיטה בחשיבות המדעים המדוייקים. מי שרוצה ללמוד הנדסה שילמד הנדסה ושיבורך. מטריד אותי הרעיון הזה שלא קורה שום דבר בעל חשיבות במדעי הרוח – שום דבר שעבורו צריך להשקיע זמן למידה או – חס וחלילה – כסף. וזה בעצם היה שורש המחלוקת במהלך השביתה.

    אז הנה אני אגיד: יש הבדל בין לקרוא ספר ולהבין אותו. יש הבדל בין לקרוא היסטוריה ולהבין אותה. יש הבדל בין להסתכל על יצירת אמנות ולהבין אותה. וכו'. הנושאים האלה אינם מובנים מאליהם ואי אפשר לזלזל בהם במשפט כמו, "אבל מה זה בעצם משנה? זה נתון לפרשנות האישית שלי, נכון? אז אני בעצם יכול להגיד כל מה שאני רוצה. מי צריך בכלל ללמוד את זה?"

    מדעי הרוח הם מקצועות מורכבים לא פחות מהמדעים המדוויקים והמחקר והדיון בהם ראויים להערכה. אז נכון, לא כל מאמר או תאוריה שאי פעם כתבו או הגו הוא ראוי לשבח – אבל אפשר לומר את בדיוק אותו הדבר על המדעים המדוייקים. המחקר בהם תמיד נעשה באופן מושלם או ראוי לציון? ברור שלא.

    והמצב הוא חמור מאוד שאין כל היסוס לוותר על תוכניות במדעי הרוח כי הם לכאורה מיותרים. במיוחד תוכנית כמו זו שאת נרשמת אליה.

    מילים יכולות לשנות את העולם ממש כמו שנוסחאות יכולות.

    תגובה של מ — 06/07/2008 @ 11:57 PM

  5. כמה הצקות על זוטות, כי עם הנקודה שלך בגדול אני מסכימה:

    מזרח אסיה הוא דווקא לא דוגמא טובה. מאז שמתכוננים להשתלטות סין על העולם הוא אחד החוגים הפופולריים בפקולטה למדעי הרוח, לפחות אצלנו.

    באת"א, כמו שקופר אמר, יש מצוקת מעונות מאוד גדולה, במיוחד עכשיו כשסוגרים את מילמן ומשפצים את איינשטיין. לא יהיה חסר במי למלא אותם, וזה דווקא נורא חשוב מבחינת הנגשת האוניברסיטה. באוניברסיטה העברית של עכשיו אין שום טעם לבנות עוד מעונות, גם את אלה שיש לא ממלאים. בת"א זה לא המצב.

    תגובה של איילת — 07/07/2008 @ 1:29 AM

  6. איילת: האמת שמזרח אסיה זו דוגמה מצויינת, ולו רק בגלל העובדה המצערת שהחוג היה לא מתוקצב בעליל במשך שנים רבות, וכשאנשים קמו והסתכלו סביבם והבינו שסין עומדת להשתלט על העולם, גילו שמשהו כמו עשר שנים אף אחד לא עשה ולו טיפת מחקר בתחום בארץ. (המקורות שלי לזה הם מה ששמעתי אתמול ברדיו, כמובן.)

    אז נכון, לא *פתאום* יצוץ לו צורך חדש ואדיר בפילוסופיה. אבל מצד שני, איך אפשר לנהל מדע בלי פילוסופיה? או מדינה בלי היסטוריה? הטווחים שבהם ההיסטוריה חוזרת עלינו נהיים קצרים יותר ויותר ומדוייקים יותר ויותר, ואף אחד לא ממצמץ כי אף אחד לא יודע.

    ממש, ממש בא לי לומר שאם ממש חסר כסף שיקצצו את לימודי נשים ושכל הפסאודו-פמיניסטיות ילכו לעשות עם עצמן משהו מועיל שבאמת יקדם את המהפכה הפמיניסטית. אבל גם זה לא באמת נכון, כי (כמו בכל מקצוע בכל פקולטה) על כל עשר פקצות שבאו ללמוד את זה כי[הכנס סיבה דבילית כאן] יש דוקטורנטית אחת שתעשה עבודת מחקר שישתמשו בה בשביל לקדם שינויים בחוקי האונס של המדינה.

    ואני לא אומרת שלא צריך לדאוג למעונות. אבל אם בבת אחת סוגרים, משפצים, ובונים חדש זה סממן של ביזבוז כסף נוראי. והוא נופל על הסטודנטים גם במחסור במעונות, וגם בהחלטות "לצמצם" בעלויות בדברים כמו סגירת חוגים.

    תגובה של פילה הלג — 07/07/2008 @ 8:39 AM


להשאיר תגובה

