פילה הלג שונאת אנשים

פילה הלג וכימיקלים | 03/09/2008

פעם מזמן-מזמן, כש-"User Generated Content" ו-"Web2.0" עוד לא נטמעו כמושגים כי כל הדבר הזה היה חדש מדי, ותוכן גולשים היה האתר שלהם בגאוסיטיז, אז אם היה לך בלוג, היה לך LiveJournal. גם לא קראו לזה בלוג אז, אלא סתם LJ. זמנים טובים. בכל אופן, גם לי היה LJ, כי לכל החבר'ה מ-IRC היה אחד. ו-LJ לא היה בקטע של בלוג, אלא דבר קהילתי. קונספט שקשה להפנים היום כשפתאום יש UGC ו-Web2.0. אפילו ב-LiveJournal עצמו הוא בקושי נשמר.

אז עשיתי LiveJournal, והוספתי את כל מי שאני מכירה כחברים, וישבתי לקרוא מה יש להם לומר. אחת מהם היתה בחורה צינית ושנונה, וכתבה פוסט יפה וארוך ומצחיק על כל מני דברים שכתובים על אריזות שמשגעים אותה, כמו "לפתוח מצד זה" על קרטונים של חלב. אז מזה הבנתי שהמטרה של בלוג (סליחה, LJ) זה להיות ציני ושנון, וכתבתי בעצמי פוסט על הטרנד הגדול של להשתמש בדברים טבעיים להכל. שמפו עם תמציות קליפת קוקוס, מי פנים עם תמציות תה, סבון מגרעיני חמניות. אחרי המקלחת התוכי של השכנה מסתכל בי במן מבט רעב כזה… תנו לי כימיקלים שיעשו את העבודה. מי פנים עם תמציות תה לא מתקרבים אפילו לבנזול פרוקסייד הישן והטוב, ושאף אחד לא ינסה למכור לי לוקשים.

למה אני מספרת את כל זה? כי נזכרתי בזה לפני כמה ימים, בעודי שופכת גרגרים של סודה קאוסטית לניקוז של האמבטיה. כי אני מאמינה גדולה באיכות הסביבה וכאלה, באמת. אני משתמשת בשקיות רב פעמיות לסופר, אני נוסעת באופניים ובתחבורה ציבורית כשאני יכולה, ואני מציקה לכולם אצלנו ש"כפיות פלסטיק עשויות מצבים מתים" (מושאל בבוטות ממייל "כוסות קלקר עשויות מצבים מתים" שנשלח ע"י אלה כשהיא עוד היתה בצבא) ובינתיים הצלחתי לשכנע כבר די הרבה אנשים לעבור לכוסות קרמיקה וכפיות מתכת.

ובכל זאת, הנה אני שופכת סודה קאוסטית לביוב, מה שאומר לים. מצד שני, מישהו מכיר פתרון ידידותי לסביבה שמסוגל להיפטר מאלוהים-יודע-כמה-זמן של הצטברות בניקוז של האמבטיה? אני לא. נכון, הייתי הולכת על משהו כמו DrainO, שהוא אולי פחות אגרסיבי מפאקינג סודה קאוסטית, אבל בכל זאת. כמה סביבתית שאני לא אנסה להיות, יש דברים נוראיים לסביבה שאני לא באמת יכולה לוותר עליהם. לפחות לא בלי כלים מקצועיים של אינסטלטור, שאני לא בטוחה שהיו עוזרים במקרה הזה, כי צריך לפרק חצי אמבטיה בשביל להצליח לדחוף פנימה את הפותח סתימות בלחץ המגניב. או בלי מערך תחבורה ציבורית הגיוני בעיר. או בלי שמישהו ימציא דרך שלא מזהמת את הסביבה לייצר תרופות.

לא יודעת למה, דווקא הדברים הקטנים האלה גורמים לי להרגיש כאילו אני מאד לא אנווירומנטליסטית. לא סתם כאילו הם מבטלים את כל הדברים שאני כן עושה, אלא כאילו הם כל כך הרבה יותר גרועים מאשר אם הייתי הולכת עכשיו וקונה ג'יפ גדול ואמריקאי ודורסת איתו קצת חיות נכחדות בשמורות טבע.

פורסם בנאצה

6 תגובות »

  1. אמא שלי השתמשה בכיור שלנו בסודה לשתיה וחומץ.

    ואז בסודה קאוסטית, שכמעט העיפה את כל הבית.

    העניין, כמו שמוסבר יפה בהקשר אחר בכתבה של סלייט על הטבעונים שאוכלים דבש, הוא שיש ספקטרום מאוד רחב ובעל משמעות בין הכל לכלום, וזה לא שאם אתה לא יכול להימנע מכל הדברים שאתה חושב שמזיקים, זה לא אומר שאין טעם להימנע מאלה שאתה כן מצליח. זה בנאלי אבל צריך להגיד את זה מדי פעם.

    תגובה של איילת — 03/09/2008 @ 5:19 PM

  2. אפשר לנסות את אבקת ההלבנה של טיידי, שבינתיים מצליחה להמיס כל מיני דברים מאתגרים במיוחד אצלי בדירה. חומרי הניקוי שלהם באופן כללי עושים את העבודה יחד עם טענה כי הם מתפרקים מהר ולא מזיקים לאיזון הסביבתי. אמנם עוד לא הייתה לי סתימה רצינית במערכת הניקוז, אבל שווה לנסות:

    זו אבקה "ביודגרדבילית" מבוססת חמצן, לא יקרה, שאפשר לשפוך גם לפתח הניקוז. אם היא לא תעבוד למטרה זו – היא מאוד שימושית לחיטוי האסלה, הכיור ובאופן מפתיע גם כתוספת לנוזל כביסה אקולוגי, לכביסה לבנה או מגבות וכו'. בינתיים מככבת אצלי יחד עם מסיר השומנים שלהם, שהסיר כתמים מסתוריים על רצפת המטבח שנשארו מהדייר הקודם וסבון רצפה לא העלים.

    אני מבינה את ההרגשה שלך, אבל באמת כמו שאיילת אומרת, יש ספקטרום וקשה להשאר בקצה-הקצוות שלו…

    תגובה של מורן — 04/09/2008 @ 6:11 PM

  3. אז פילה הלג אוהבת כימיקלים או שונאת כימיקלים?

    אגב, כל הכבוד על המלחמה נגד החד"פ בעבודה. גם אצלנו יש את הנגע הזה :/

    תגובה של איליה — 06/09/2008 @ 6:06 PM

  4. אגב, לפי הCDC, אין יותר מדי בעיה בלשפוך סודה קאוסטית לביוב:

    What happens to sodium hydroxide when it enters the environment?

    * Sodium hydroxide released to the atmosphere breaks down readily by reacting with other chemicals.
    * Sodium hydroxide separates in water to sodium cations (positively charged sodium atoms) and hydroxide anions (negatively charged oxygen and hydrogen atoms), which ultimately decrease the acidity of the water.
    * If released to soil, sodium hydroxide will separate into sodium cations and hydroxide anions when it comes into contact with moisture.
    * Sodium hydroxide does not accumulate in the food chain.

    כלומר, זה מתפרק מהר (כנראה לפני זה מגיע לים), וההשפעה הסביבתית זניחה.

    תגובה של קופר — 06/09/2008 @ 8:41 PM

  5. איליה: אתם חברה קטנה יותר, לא? תבקש מאלה את הניסוח המקורי של מייל הצבים המתים והדינוזאורים, ותשלח. רק האסוציאציה של צבים (ועוד מתים) שכנעה כמה מהאנשים הכי עקשנים אצלנו…

    תגובה של פילה הלג — 06/09/2008 @ 10:12 PM

  6. אז אני מבין שהטיול שלנו לסוואנה לדרוס אנטילופות is a no no?

    😦

    תגובה של Mr Faltskog — 30/09/2008 @ 10:21 PM


להשאיר תגובה

