פילה הלג שונאת אנשים

פילה הלג שונאת בעזרתה הנדיבה של מלאני קליין | 28/03/2009

בזמן האחרון יותר מדי אנשים, כולל אותי, מבואסים מהתחת. אז בתור פתרונצ'יק החלטתי לשתף מעין משחק שלמדתי לפני כמה ימים שבטוח יגרום לכם להרגיש יותר טוב כשכל מה שאתם רוצים זה אלה או כבל חנק כדי להיפטר מהאנשים שהורסים לכם את היום.

צריך לפתוח במי זאת בעצם מלאני קליין, ולמה היא קשורה. היא סוג של פסיכולוגית, ולפני כמה שבועות שמעתי עליה לראשונה מא' שלומד פסיכולוגיה. התיאוריה שלה הולכת, פחות או יותר, ככה:

תינוק נולד. בשלב הזה, הציצי של אמא שלו הוא כל עולמו. הציצי מאכיל אותו, הציצי נותן לו הנאה (זה גם פלוס-מינוס השלב האוראלי של פרויד, גם ככה). נו, אתם יודעים, ציצי. מצד שני, לפעמים נמאס לו מהציצי, והוא מתעצבן, ואז הוא גם מעיף ממנו את הציצי והציצי חוזר ומעיף לו מכה בפרצוף. התינוק, שהוא פצפון, לא מבין שזה אותו ציצי, אז מבחינתו יש ציצי טוב וציצי רע. הוא אוהב את הציצי הטוב, ושונא את הציצי הרע.

באיזשהו שלב, התינוק גדל קצת, ואז הוא מתחיל להבין שהציצי הטוב והציצי הרע הם בעצם אותו ציצי. ואז הוא קצת נבהל, וגם כועס על עצמו על זה שהוא כעס על הציצי של אמא שלו, שהוא מקור כל הטוב שבעולם שלו. ואז הוא בוכה הרבה-הרבה.

אההמ. אני מסכימה איתכם שזה די דבילי, ושמעבר לערך בידורי אין בזה הרבה. אבל לפני כמה ימים, ל' שסיימה ללמוד פסיכולוגיה הסבירה לי כמה דברים. קודם כל, לומדים את זה כי זה צחוקים. וכי יש לזה רלוונטיות היסטורית. חוץ מזה, יש לזה יישומים למבוגרים. יש אנשים שאנחנו רואים בהם רק צד אחד, ולא מצליחים להבין שבעצם יש להם שני צדדים, שהם אדם שלם.

ואז ל' לימדה אותי את המשחק, שאני אלמד אתכם עכשיו: אפשר לסווג ככה אנשים. נניח שאתם כועסים נורא על משהו. אז עושים רשימה של כל האנשים הרלוונטיים ומתחילים לסווג. הבוס שלכם שמנהל בצעקות הוא הציצי הרע. המנהל מוצר שהורס לכם את החיים הוא הציצי הרע. תומכת טלפון של הספק אינטרנט היא הציצי הרע, אבל יש לה ציצי טוב, או לפחות היא נשמעת ככה. ביבי הוא הציצי הרע. הבוס מהקומיקס הזה, אגב, הוא הציצי הטוב, שמעוור אותך לצד הרע שלו.

נכון, זה נראה כמו משחק נורא דבילי. זה באמת משחק די דבילי. אבל בפעם הבאה שמישהו כזה מעצבן אותכם נורא, פשוט תגידו לעצמכם, הוא הציצי הרע… חיוך בטוח יצא מזה. אולי גם חוסר יכולת לקחת את הרוע של האדם ברצינות. ניסיתי, אצלי זה עובד. זה גם עודד כמה אנשים שאני מכירה בסיטואציות שונות. וחוצמזה, לפעמים כל מה שצריך זה שינוי גישה כדי לראות את הציצי השלם.

פורסם בנאצה

10 תגובות »

  1. מה לגבי ההשפעה על תפיסת המימי הקודמת ? זה לא עלול לימור עכבות ? כלומר, אם אני אאמץ את השיטה וחס וחלילה אפגש עם ציצי ליטראלי, זה לא ישבש את החוויה ?

    תגובה של שאול חנוכה — 28/03/2009 @ 2:40 PM

  2. השתרבבו שם כמה ממים במקום צדיקים.

    תגובה של שאול חנוכה — 28/03/2009 @ 2:41 PM

  3. קשה לי לומר. נראה לי שאני איאלץ לפנות לבוגרי פסיכולוגיה ולחזור אליך. הנחת היסוד של קליין, ד"א, היא שכבר השלמת בילדותך עם העובדה שכל ציצי אמיתי שאתה פוגש (שני אלה של אמא, במקור) הוא גם טוב וגם רע. אז לא נראה לי שזה יעשה יותר מדי נזק…

    תגובה של פילה הלג — 28/03/2009 @ 2:51 PM

  4. כרגע שמתי לב, שאני ממש אוהב את איך שאת כותבת.

    תגובה של איליה — 28/03/2009 @ 3:27 PM

  5. התכוונתי לשאול אם במידה ואני אדמה את כל מי שמעצבן אותי לחזה נשי האם זה לא יגרום לי להזכר בכל מי שמעצבן אותי כשאני בא בדברים עם חזה נשי.

    תגובה של שאול חנוכה — 28/03/2009 @ 4:24 PM

  6. איליה: תודה!

    שאול: זאת באמת שאלה טובה. לא נראה לי, אבל מישהו שזה באמת מעניין אותו בהקשר הזה יצטרך לקחת סיכון ולדווח חזרה. מתנדבים?

    תגובה של פילה הלג — 28/03/2009 @ 4:36 PM

  7. רק אם את מוצאת נושאות מחקר.

    תגובה של סתם אחד — 28/03/2009 @ 9:18 PM

  8. אנשים להתעצבן עליהם אני יכולה למצוא. חזה נשי להסתכל עליו אחר כך ולדווח את רשמיך אפשר להשיג באינטרנט כמו זבל, זה לא כזה אתגר.

    תגובה של פילה הלג — 28/03/2009 @ 9:23 PM

  9. או, חיכיתי לעוד עדכון כבר מלא זמן!
    יופי טופי. ציצי ברעל.

    תגובה של תמר — 29/03/2009 @ 11:12 PM

  10. הממ. ציצי….

    אל תביני אותי לא נכון – זה לא שאין לי דעה על הנושא. אני פשוט נורא אוהב ציצי.

    תגובה של תומר גבל — 30/03/2009 @ 4:01 PM


להשאיר תגובה

